Co vás v článku čeká?

V dnešním článku se zaměřím na SEO nástroje, které využívám při práci. Ať už se jedná o nástroje do prohlížečů, desktopové aplikace nebo webové stránky poskytující např. online testy/analýzy. Nepodíváme se pouze na určité odvětví v SEO, ale snažil jsem se pro vás vytvořit seznam všech nástrojů.

Nástroje jsem pro vás rozdělil podle toho, při jakých příležitostech je použijete. SEO nástroje jsou tedy rozděleny do několika skupin:

  • multifunkční
  • technické SEO
  • analýza klíčových slov
  • sledování pozic
  • odkazový profil / link building

Také jsem do seznamu zahrnul nástroje, které stojí za povšimnutí a na které mám dobré reference. Nechci říci, že používám všechny, ale určitě někoho mohou zaujmout a může je využít. Já jsem především zastáncem těch nástrojů, které umožňují mnoho funkcí na jednom místě. Snažím se, abych nemusel používat desítky nástrojů, ale spíše méně – přitom však aby mi nechyběla nějaká funkcionalita.

Nástroje, které používám často, jsem sepsal odděleně ve formě rozcestníku. V poslední době jsem si oblíbil multifunkční nástroj Marketing Miner, dále pak Ahrefs.com pro analýzu odkazového profilu. Dále je tu pár nástrojů pro tvorbu analýz klíčových slov a analytických nástrojů.

Multifunkční nástroje

Marketing Miner

https://www.marketingminer.com/cs

Free Broken Link Checker

http://www.brokenlinkcheck.com/

Nástroj vám zanalyzuje webové stránky a zjistí, zda nemáte rozbité (nefunkční) odkazy – tzn. odkazy směřující na stránky vykazující chybu 404, timeout,… Ať už se jedná o odchozí odkazy (outbound), nebo interní odkazy (inbound). Ve free verzi vám nástroj projde 3 000 stránek (max. limit) a je povolen pouze jeden běžící proces/IP adresa.

Bohužel nástroj neprochází ve free verzi odkazy na dokumenty (PDF, DOC, XLS, …) a obrázky. I tak pro menší webové projekty vystačí.
Používám: při revizi stavu odkazů na stránce (přibližně jednou za 2 měsíce), spíše se spoléhám na Google Search Console – interní odkazy; při spuštění nových projektů.

Check My Links

https://chrome.google.com/webstore/detail/check-my-links/ojkcdipcgfaekbeaelaapakgnjflfglf?hl=en-GB

Používám: při revizi stavu odkazů na nově vytvořených stránkách.

Nástroje na technické SEO

Bing Webmasters Tools

http://www.bing.com/toolbox/webmaster

Google Search Console

https://www.google.com/webmasters/tools/?hl=cs

Sada několika nástrojů Google, které využijete především v technickém SEO. Naleznete zde například nástroje pro zjištění indexovatelnosti stránek, odhalíte duplicitní titulky či meta popisky, zjistíte, jak si vedete ve výsledcích vyhledávání, podíváte se na nasazení strukturovaných dat, můžete poslat sitemap.xml a posléze analyzovat průběh a mnoho dalšího.

Používám: týdně kontroluji stav – od indexovatelnosti, přes obecný přehled pozic, kontrolu stránek vykazujících chybu 404 či jiné chyby, kontrolu nasazení strukturovaných dat až například po zjištění, zda webové stránky nebyly penalizovány.

Browseo

http://www.browseo.net/

Tento nástroj určitě využijete, pokud vás zajímá, jak vypadají stránky z pohledu crawlovacích robotů vyhledávačů. Roboti většinu webových projektů vidí jinak než samotní návštěvníci webu.

Google Analytics

https://www.google.com/analytics/

Jestliže neanalyzujete, pak je vaše SEO strategie ztracená. Pro optimalizaci a následné vyhodnocování je důležité mít správně propojen Google Analytics s vašimi stránkami – budete pak moci provádět analytickou činnost ve vašem odvětví a na základě dat dělat důležitá rozhodnutí. Google Analytics je určitě jedním z nástrojů, které využívám velmi často.

TIP: Propojte si účet Google Analytics s účtem Google Search Console.

Test použitelnosti v mobilech – Mobile-Friendly Test

https://search.google.com/search-console/mobile-friendly?hl=cs

Chcete se zobrazovat ve výsledcích vyhledávání i v mobilních zařízeních? Nedělejte problémy “mobilním uživatelům” či vyhledávačům a mějte pro ně přizpůsobeny webové stránky. Navíc samotný Google nasadil do algoritmu pro výpočet pozic tento faktor – jestliže tedy nemáte přizpůsobenou stránku pro mobilní zařízení, můžete mít nižší pozice.

Rychlost načítání – PageSpeed Tools – Insights

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

K často zmiňovaným tématům v rámci on page faktorů bezpochyby patří rychlost načítání webových stránek. Stejně jako u použitelnosti webu v mobilních zařízeních nedělejte problémy uživatelům ani robotům vyhledávačů s načítáním. Mějte svůj obsah snadno dostupný a přístupný z více zařízení. Zároveň vám nástroj vrátí i doporučení, jak chyby odstranit (můžete si například stáhnout optimalizované obrázky nebo upravený zdrojový kód atd.).

GTmetrix.com

https://gtmetrix.com/

Stejně jako Page Speed Insights se tento nástroj zabývá načítáním webových stránek. Výstup je však detailnější. Také nechybí doporučení, jak opravit chyby. Určitě stojí za povšimnutí tzv. vodopád načítání po zdrojích (“Waterfall”). Můžete tak například zjistit, jaké konkrétní javascripty, pluginy či jiné zdroje zpomalují rychlost načítání.

Screaming Frog SEO Spider

Nástroj, který vám zreviduje stránky po technickém odvětví SEO. Do nástroje stačí vložit doména (případně konkrétní URL), nastavit a nechat nástroj analyzovat různé faktory. Ve free verzi dokáže crawler projít 500 stránek a neumožňuje vám stáhnout výstup. Teprve po zaplacení nástroje můžete crawling nastavit podle libosti – a možných nastavení je tu opravdu hodně. U malých projektů (právě do 500 stránek) vřele doporučuji. I samotný výstup ve free verzi vám dá užitečná data – od duplicity, přes analyzování kanonických linků, strukturu nadpisů na stránkách, titulky, popisky, atd. Některé údaje vám dokonce ukáže v podobě přehledných grafů.

SEO browser

http://seo-browser.com/

Další nástroj, který vám zobrazí po zadání URL adresy stránky z pohledu vyhledače – resp. crawlovacího robota. Díky tomu můžete nabízet stejný obsah stránek pro vyhledávače, které zobrazujete uživatelům.

Structured Data Markup Helper – Pomocník pro práci se značkami strukturovaných dat

https://www.google.com/webmasters/markup-helper/u/0/

Pomocník, který vám připraví podklady pro zadání programátorům, jestliže nechcete dohledávat informace na Schema.org. Stačí zadat URL adresa a typ stránky, o kterou se jedná a následně potřebná data označíte. Poté si můžete stáhnout zdrojový kód včetně označení pomocí strukturovaných dat.

Nástroj na testování strukturovaných dat

https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/

Nástroj vám po zadání URL adresy zjistí, která strukturovaná data se na stránce vyskytují a případně zda neobsahují chyby.

TIP: Strukturovaná data můžeme analyzovat v Google Search Console. Najdete zde například počet stránek, na kterých jsou nasazena strukturovaná data, co je označeno a případně pak chyby.

Nástroje na analýzu klíčových slov

AdWord & SEO Keyword Permutation Generator

http://seo.danzambonini.com/

Potřebujete rozšířit klíčová slova o nová? Tento nástroj umí kombinovat jednotlivé výrazy s hlavním klíčovým slovem.

Answer The Public

http://answerthepublic.com/

Na základě klíčového slova vám nástroj vrátí nápady na daná témata. Poté už si můžete podle analýzy klíčových slov vybrat pro vás businessově přínosná témata a máte tak další postup, jak na obsahovou strategii vašich webových stránek. Nevýhodou je, že nástroj využijete pouze pro zahraniční projekty – nástroj nevrací české výrazy a není určen pro použití v ČR.

Google Correlate

https://www.google.com/trends/correlate

Po vložení klíčového slova vám nástroj vrátí odpověď na to, zda neexistují další výrazy, které jsou hledány společně s tím vaším – tzn. je zde nějaká korelace.

Google Keyword Planner – Plánovač klíčových slov

https://adwords.google.com/KeywordPlanner

Google Keyword Planner nejdete v Google Adwords v sekci “Nástroje”. Nástroj se hodí při jakémkoli analyzování klíčových slov. Zjistíte další klíčová slova na základě vašeho KW, hledanost, přibližnou navrhovanou cenu pro reklamu, konkurenci. Případně si váš dataset klíčových slov můžete díky tomuto nástroji rozšířit o další fráze.

Google Trends

https://trends.google.com/trends/

Zajímá vás, jaké jsou trendy ve vyhledávání? Pak je tu pro vás tento nástroj přímo od Google.

TIP: Můžete porovnávat výrazy a zjišťovat, které výrazy jsou trendovější než ostatní.

Keyword Tool

http://keywordtool.io/

Po zadání klíčového slova vám nástroj vrátí výstup s dalšími relevantními slovy. Tato slova pochází z automatického doplňování textu k vašemu výrazu, když vyhledáváte. Jde tedy o jakousi obdobu sekce “Uživatelé také hledají”.

KWfinder.com

https://app.kwfinder.com/

Skvělá náhrada, pokud nechcete používat Keyword Planner od Google – tento nástroj vám také vrátí dataset s rozšiřujícími frázemi k vašemu datasetu, včetně všech základních údajů a grafů.

UberSuggest

https://ubersuggest.io/

Pokud potřebujete získat další dotazy k vašemu klíčovému slovu, pak využijete tento nástroj. Do výstupů se dostávají fráze, které Google používá pro automatické dokončování (když zadáváte frázi do vyhledávače).

LSI graph

Nástroj slouží pro zjištění tzv. LSI Keywords. Jedná se o fráze, které souvisejí s vaším zadaným dotazem.

Nástroje na sledování pozic

Collabim.cz

http://www.collabim.cz/

Nástroje na analýzu odkazového profilu / pro Linkbuilding

Ahrefs.com

https://ahrefs.com/

Podle mne jeden z nejlepších nástrojů na sledování vašeho odkazového profilu webových stránek.

Majestic.com

https://majestic.com/

MozBar

https://moz.com/products/pro/seo-toolbar

Ve výsledcích vyhledávání Google vám zobrazí u každého výsledku PA (Page Authority) a DA (Domain Authority).