Co vás v článku čeká?
- Možnosti použití generovaných textů
- Šablona automaticky generovaného obsahu
- Paretovo pravidlo, SEO a automaticky generovaný obsah
Jelikož jdeme s dobou stále kupředu, snažíme se ušetřit práci a čas. Proto se snažíme automatizovat procesy všude tam, kde to jen lze. Automatizaci tedy můžete využívat i při tvorbě obsahu.
Musím však upozornit, že automaticky generovaný obsah doporučuji používat u projektů, kde se jedná o tisíce stránek a není možné vytvořit texty ručně. Pokud byste měli popisovat tisíce stránek, pak by vaše práce byla neefektivní a zbytečně byste ztráceli čas místo optimalizace důležitějších kroků.
Možnosti použití generovaných textů
Automaticky generovaný obsah na webových stránkách můžeme využít na několika místech. Pro příklad si představme, že máte tisíce produktů, u kterých nemáte popisek a vašim úkolem je ho doplnit. Na začátku je vždy nutné se zaměřit na to, co můžeme používat. Náš e-shop například prodává trička. U každého trička pak máme parametry jako barva, styl, délka rukávu, materiál, cena,… Samozřejmě každý produkt má unikátní název.
Jestliže jste si sehnali veškeré informace, které jsou k dohledání u všech produktů (proto je i nutné mít dobře naadminované produkty), pak vás čeká cesta za SEO specialistou. SEO specialista vám napoví, jaké parametry jsou hledány a jaká klíčová slova by se do popisku k produktu hodila. Představte si, že SEO specialista vám napoví, že potřebujete vyzdvihnout stránky s materiály triček. Doporučí vám například vkládat do generovaného obsahu sousloví typu “bavlněná trička” (materiál + kategorie).
TIP: Nejvíce hledané parametry (sousloví), které se budou zobrazovat v automaticky generovaném obsahu můžete interně prolinkovat s relevantní stránkou (např. popisek produktu obsahující sousloví “bavlněná trička” bude zároveň odkazem na výpis produktů všech triček s bavlněným materiálem). Ukážete tak, že je pro vás konkrétní výpis produktů opravdu důležitý a odkazy ho podpoříte.
Šablona automaticky generovaného obsahu
Jestliže tedy víte, jaké fráze, jaké parametry a jaké kombinace jsou hledány, můžete přejít za copywriterem, se kterým již začnete vymýšlet šablonu. Jelikož jsme si sehnali parametry produktů, můžeme je používat jako proměnné a doplňovat je do šablony textu. Podívejte se, jak by taková šablona pro automaticky generovaný obsah mohla vypadat, pokud spojíme SEO s copywritingem.
Jak vidíte, automaticky generovaný obsah lze celkem jednoduše vytvořit. Je ale důležité, aby text spolu s proměnnými dával smysl. Z tohoto příkladu můžete vidět, že i stejná šablona by se dala použít k popiskům stránek (meta description). A díky tomu, že jste parametry probrali se SEO specialistou, se zde budou objevovat vyhledávaná slova – a pokud je hledaný výraz stejný jako obsah popisku stránky (meta description), pak se slovo ve výsledcích vyhledávání ztuční a díky tomu můžete zvýšit proklikovost – a tím na web přivést více návštěvníků.
Podívejte se na základní příklady, kde lze automatizaci použít.
- Titulky stránek (title)
- Meta data – popisky stránek
- Popisky u kategorií/rubrik
- Popisky u produktových stránek
- Doplňující informace k vašim článkům
- Atd.
Nemusí se tedy jednat o popisky, díky generovanému obsahu můžete doplnit např. i články o větu typu:
Jak jsem již zmínil na začátku, automaticky generované texty zpravidla nebývají až tak unikátní a kvalitní. I tak si ale můžete ušetřit námahu a práci.
Jestliže jste si nechali nasadit generovaný obsah na webové stránky (ať už jste si ho nasadili sami či s pomocí programátorů), pak hlavně doporučuji projít nejvíce důležité stránky – udělejte kontrolu, zda text opravdu dává smysl.
Paretovo pravidlo, SEO a automaticky generovaný obsah
U nejvíce navštěvovaných stránek posléze nahraďte automaticky generovaný obsah za ručně napsaný kvalitní text. Možná jste se již doslechli o “Paretově pravidlu/principu” – jedná se o rozdělení 80 na 20. U ecommerce webu lze tento princip také využít. U většiny webových stránek jsem se setkal se širokým sortimentem zboží, nejvíce prodávané kousky však většinou tvoří pouze 20% ze všech produktů. Zbylých 80% produktů není tolik businessově prioritních.
Proto si v rámci SEO, ale také i v rámci obsahové strategie určete 20% produktů pro vás businessově prioritních a ty poté optimalizujte ručně. Nechci tím říci, že by vám automaticky generovaný obsah nepomohl, ale určitě nikdy nedocílí takových výsledků jako kvalitní text s přidanou hodnotou pro uživatele.