Často mi píší lidi z oblasti online marketingu se stejným zaměřením (služby SEO), zda nemám zájem o výměnu odkazů v rámci link buildingu. Většinou jde o požadavky, abych si vytvořil v nějakém článku zpětný odkaz a ten abych cílil na požadovaný web a stránku.
Bohužel vás nejspíše zklamu, když vám řeknu, že o tento typ spolupráce nemám zájem. Ale proč? Vždyť jako samotný SEO specialista bych se měl u svého projektu zaměřovat i na odkazový profil, což bohužel zatím nedělám.
Když jsem se rozhodoval, zda své webové stránky publikuji, nečekal jsem, že budeme mít s kolegou tolik zakázek. Ve volném čase pracujeme a stíháme jen tak tak – stíhám svoji běžnou práci, k tomu tyto přivýdělky v podobě služeb nabízených na těchto stránkách a ještě k tomu mám čas na svémimopracovní aktivity.
Naši klienti nás spíše dohledají přes známe, na doporučení či si vybíráme sami poptávky. Ano, sice už proběhla i objednávka služeb skrze organické vyhledávání, ale to zatím není cílem.
Pokud bych měl nyní své webové stránky optimalizovat po stránce off page, je mi jasné, že získám daleko větší návštěvnost a tím i nejspíše více klientů. O to mi ale nejde. Jsem velice rád, že mohu pracovat nastálo jako SEO specialista a zároveň jsem rád, že mohu tvořit spolu s kolegou nové webové stránky.
Kdybych se tedy nyní začal věnovat link buildingu, pak bych nejspíše nestíhal, neužíval si život a byl spíše ve stresu – a to opravdu nechci! Raději budu vykonávat link buildingové aktivity pro klienty, než nyní pro sebe.
Možná si z vás někdo řekne, že webové stránky bez zpětných odkazů jsou k ničemu a nikdy nebudou na internetu dohledatelné. O to mi však nyní jde – nejde mi o vysokou návštěvnost a pokud bych měl říci, co je vlastně nyní hlavním cílem webových stránek, pak bych to shrnul následovně:
Webové stránky nejsou primárně určeny pro získávání nových klientů, jde mi především o shrnutí všech mých poznatků do ucelené podoby. Dalším sekundárním cílem je možnost odkazovat nové klienty se základními znalosti na stránky, kde si mohou rozšířit obzor a zjistit detailnější informace – návody, co a jak funguje, na co je dobré myslet, apod. V neposlední řadě pak jde o přípravu do budoucna – třeba se někdy budou webové stránky hodit a tudíž budou mít nějaké stáří.
Samozřejmě nyní vyvrátím, co jsem na začátku řekl – přeci jen o link buildingové aktivity mám zájem, ale pouze tehdy, když to dává smysl. Pochopte mě tedy, když nesnáším sousloví „výměna odkazů“ – s tímto u mě opravdu neuspějete a spíše mě rozčílíte.
Rád na vás odkážu v některém ze svých článků, ale prosím, posílejte žádosti, aby to nevypadalo jako dopis od náctiletého člověka, který mě div neukamenuje za to, kdybych začal přemýšlet o tom, že bych backlink na stránku neumístil (i toto se mi stalo :D ). V tomto případě doporučuji článek o tom, jak by měla vypadat správná forma žádosti o zpětný odkaz.
A co jsem tedy tímto článkem chtěl říci? Link buildingové aktivity vykonávám u webů pouze tehdy, když potřebuju především zvýšit návštěvnost a pozice ve vyhledávačích – což zrovna na pavelzanek.cz v této době není žádoucí.
BONUS – Úspěšnost link buildingu
Na začátku spolupráce jsem zjistil, že na odkazovém profilu nikdo nepracoval – přitom však návštěvnost z organiku byla v průměru 10 lidí/den (o vánocích v listopadu a prosinci pak kolem 50 lidí/den). Ještě musím zmínit, že na e-shop byla paní sama, zboží objednávala ze zahraničí a e-shop již funguje 3 roky. Když jsem se ptal, co jí vedlo k postavení e-shopu, sdělila mi, že se jedná pouze o přivýdělek a má to spíše něco jako zábavu ve volném čase.
Hned po prvních 3 měsících, kdy jsme začali pracovat pouze na link buildingu (on page analýza dopadla v pořádku v rámci nejdůležitějších faktorů), se začínala zvyšovat návštěvnost. Koncem 2. měsíce jsme si dali celkem práci a získali jsme zpětné odkazy z více důvěryhodných webů.
Ve třetím měsíci jsme byli šokováni. Cca po 14 dnech 3. měsíce, kdy jsme nic zásadního neudělali, se rapidně zvýšila návštěvnost. Web tak zkrátka šel do popředí – dříve neměl žádnou důvěryhodnost a nyní ji konečně má.
Už je to cca 5 let, kdy jsme spolupráci dokončili, nicméně vám mohu říci, že nyní je průměrná návštěvnost 400 – 600 lidí / den (organic). A samozřejmě se e-shop díky tomu musel rozrůst o další pracovníky – paní ze začátku byla ráda za vyšší tržby, pak byla spíše naštvána na právnické okolnosti a na to, že nemá vlastní sklad a nyní je opět šťastná, protože nejenom se jí zvýšila návštěvnost a tržby, ale dokonce si už založila vlastní firmu a nyní je její e-shop hlavním příjmem. A dokonce už pracuje ve firmě 7 lidí. A toto všechno právě odstartoval link building – proto i já sám si chci dát pozor, abych dokázal vše zvládat a pro své klienty dělal to nejlepší, co je v mých silách.
Pro SEO konzultanty: Don’t worry Be happy – nemusíte mě považovat za konkurenci v organiku :) Zatím se neplánuji rozrůstat, ale až to přijde, těšte se! :)