Co vás v článku čeká?
Jelikož se mě stále ptáte, jaké jsou rozdíly mezi vytvořením stránky a příspěvku, rozhodl jsem se napsat článek, abych vás na něj mohl odkazovat. Nicméně se může hodit i čtenářům mého blogu – především nováčkům, kteří se setkali s WordPressem.
Nejprve se zamysleme nad problematikou. Stránka a příspěvek. Bavíme-li se o stránce, většinou tím myslíme statickou stránku s dlouhodobým zaměřením. Jestliže se však začneme bavit o příspěvku, častokrát tím myslíme článek v blogu, který vyšel v určité datum a od určitého autora. Podívejme se však podrobněji na stránku a příspěvek.
Příspěvek
Jak jsem již zmínil, většinou se příspěvkem myslí článek v blogu – což je de facto hlavní rozdíl. Webové stránky vytvořené na WordPressu umožňují psát příspěvky již v základu. Příspěvek má od stránky většinou viditelného autora článku včetně data publikování či aktualizace (záleží, co aktuálně nainstalovaná šablona vypisuje). Zároveň u článků bývají tlačítka pro sdílení a také pro hodnocení. Pod článek pak zpravidla můžete přidávat komentáře a článek tak okomentovat. Samozřejmě článek nemusí mít obsaženo tolik prvků, je to ale základní rozdíl mezi příspěvkem a stránkou. Pomocí článků v blogu můžete reagovat na aktuální témata, nebo jen tak můžete publikovat články s různým zaměřením.
Blog
Příspěvky dále mohou být rozřazeny do kategorií – tzv. rubriky. Vaši čtenáři tak mohou procházet blog a mnozí jistě ocení, že si články mohou vyfiltrovat podle zaměření. Pro filtraci se také mohou použít štítky, tzv. tagy, které si rozebereme níže. Co jste schopni vytvořit pomocí WordPressu, resp. jaké druhy blogu můžete vytvořit jsem zmiňoval v jednom z předešlých článků.
Rozdíl mezi rubrikou a štítkem
Články mohou být zařazeny do rubrik nebo jim může být přiřazen štítek. Správně by měl konkrétní článek patřit pouze do jedné kategorie(případně pak do dalších relevantních podkategorií). Rubriky (kategorie) můžete vytvořit včetně podkategorií, nicméně článek by měl být zařazen do kategorií a podkategorií tak, jak se zanořuje. Neměl by být zařazen do několika kategorií, které jsou na stejné úrovni (tzn. článek by neměl patřit do více kategorií stejné horizontální úrovně). Pro představu si ukažme následující příklad – vlastníte moto web, píšete o osobních, nákladních a sportovních vozech. Pak pro ně vytvoříte kategorie a zároveň víte, že auto nemůže být jak nákladní, tak osobní. Samozřejmě se někdy stává, že článek bývá zařazen i do několika rubrik, stejně tak k tomu dochází u e-shopů, kdy produkty mohou být zařazeny do více kategorií. Dávejte si však pozor, abyste na webu neměli duplicitu jako např.
- /blog/moto/osobni/clanek1
- blog/moto/nakladní/clanek1
Zde se v rámci SEO nebudu zmiňovat o nejlepším tvaru tvoření URL adresy, nicméně některým je možná jasné, že mezi těmito URL nastává duplicita – jeden článek je dostupný na více URL adresách.
U štítků ovšem nejste omezeni na úroveň kategorie článků. Štítky mohou označovat věc, která je podobná pro více článků, i když patří do jiných kategorií. Představte si, že píši články o outfitech a mám několik kategorií jako trendy, business, sport, atd. Mám ale tendenci přidat do všech kategorií bílé outfity, tudíž najednou mám článek o bílých sportovních outfitech a o bílých trendy outfitech. Ačkoli tyto články jsou v rozdílných kategoriích a přitom mají něco podobného (v našem případě bílou barvu), pak mohu použít štítkovací systém (štítky/tagy), který už také bývá základní součástí WordPressu stejně jako rubriky -> tudíž oba články mohu označit např. štítkem “Bílá barva oblečení”.
Máte zájem vytvořit blog? Rád vám jej zhotovím s ohledem na marketing – SEO.
Stránka
Stránka by měla nést informace s dlouhodobým charakterem. Může se například jednat o vaši kontaktní stránku, informace o vaši firmě, stránky nabízející služby, obchodní podmínky apod. U stránky zpravidla nenaleznete komentáře, hodnocení či datum publikování/úpravy. Nechci však tvrdit, že nelze u stránek zobrazovat i tyto informace, nicméně to nebývá zvykem. Podívejte se na příklady typických statických stránek:
- stránky nabízející služby
- kontaktní stránky, stránky obsahující informace o vaší firmě
- právní náležitosti – obchodní podmínky, odstoupení od smluv, reklamační podmínky,…
- stránky s fotogaleriemi, referencemi
Závěrem
Závěrem bych zmínil, že většina příspěvků je dostupná z výpisu článků – blogu (samozřejmě můžete umístit rubriky/kategorie na různá místa webu).
Doufám, že jste pochopili základní rozdíly mezi stránkou a příspěvkem. Určitě někdy vydám rozšíření, protože rozdílů mezi stránkou a příspěvkem je daleko více. Mohli bychom se bavit ještě například o formátu stránky, custom post types, o výpisech a mnoho dalších. I tak doufám, že jsou vám rozdíly jasné :-)
Další informace se např. můžete dočíst v tomto článku, kde se také rozebírají rozdíly mezi stránkou a příspěvkem.
Tápete, jak vytvořit stránku nebo příspěvek? Pak vás může zajímat: