Co vás v článku čeká?

V rámci marketingu, ale také u dílčích úprav WordPressu, se setkávám s klienty, kteří si vytvořili web sami ihned poté, co se dozvěděli o tomto redakčním systému. Nicméně jelikož jim chybí zkušenosti, často bývají weby problémové pro vyhledávače.

Tento článek není nijak obecný, domluvil jsem se s jednou klientkou v reakci na to, když po mne chtěla provést optimalizaci webových stránek (SEO). Jelikož se známe, nevadilo, když nadhodím kritiku i do éteru. Nicméně nebudu zmiňovat doménu.

Analýza stavu webových stránek

Podívejte se, jak jsem postupně analyzoval webové stránky. Jen zmíním, že webové stránky měly i facebookové stránky, kde bylo 2 500 fanoušků. Tématem webu je bydlení. Články jsou obsáhlé, v rámci obsahové strategie šlo o kvalitní články.

  1. Hned na začátku byl problém v analytických nástrojích. Webové stránky byly špatně propojeny, žádná návštěvnost se v Google Analytics nezobrazovala. Měřící kód byl na webových stránkách, nicméně jen jako poznámka.
  2. Robots.txt vypadal v pořádku, byla zde uvedena cesta na sitemapu a zakázaná složka s výsledky vyhledávání na webu a administrace.
  3. Sitemapa obsahovala stránky, které se opravdu měly posílat do indexu vyhledávačů
  4. Meta tagy noindex – zde byl největší problém. Stránky byly s noindex – v nastavení WordPressu bylo stále zapnuté “Zakázání procházení a indexování webových stránek”.

Díky poslednímu bodu se stránky nezobrazovaly ve výsledcích vyhledávání (SERPu) – což bylo zásadní. V rámci toho doporučuji všem, komu se nezdá návštěvnost z vyhledávačů nebo že se vůbec nezobrazuje, doporučuji zkontrolovat:

  1. Přejděte do administrace WordPressu
  2. V levém menu vyberte “Nastavení” -> “Zobrazování”
  3. Na stránce vyhledejte “Dostupnost pro vyhledávače”
  4. Checkbox odtrhněte, pokud chcete webové stránky indexovat a zobrazovat je tedy ve výsledcích vyhledávání

Někdo si může říci, že si dokáže vytvořit webové stránky úplně sám. Nicméně pokud vám chybí zkušenosti, můžete častokrát zapomenout (nebo zcela nic nevědět) o krocích, které je třeba zkontrolovat. Kamarádka vytvářela webové stránky podle návodu, který se dočetla “někde” na internetu. Nechci nijak odsoudit návody, které jsou k dohledání, i tak doporučuji se obrátit na specialisty v oboru, kteří vám s vytvořením webových stránek pomohou. I tak ale musím připomenout, že kamarádka již návštěvnost měla (ačkoli ji zatím měla pouze díky sociálním sítím – Facebooku a Instagramu) – články byly komentovány, sdíleny a hodnoceny. WordPress je tedy dobrý pro správu obsahu webových stránek, nepleťte si však fakt, že samotné vytvoření webových stránek už nemusí být taková hračka. Ano, WP dokáže usnadnit práci a čas s psaním příspěvků a adminováním různých záležitostí, nicméně nezapomínejte, že nejdříve se WordPress musí připravit – proto je dobré mít po ruce specialistu, který vám kdykoliv pomůže.

Po pouhém odtrhnutí checkboxu jsme během měsíce začali generovat návštěvnost – samozřejmě jsme web provedli link buildingovými aktivitami, poněvadž se kamarádka o tento obor nezajímala – i tak zde však byly zpětné odkazy z relevantních webů – často další weby odkazovaly na návody, které byly umístěny na webových stránkách. Nyní to je rok a mohu vám prozradit vývoj návštěvnosti (zaokrouhloval jsem) v prvních měsících.

Měsíc Návštěvnost Porovnání s předchozím měsícem
1. měsíc 200
2. měsíc 450 125%
3. měsíc 650 44%
4. měsíc 750 15%

Další úpravy

Po těchto výsledcích jsme však pokračovali více do hloubky optimalizace. Web měl velice pěknou šablonu, nicméně na úkor rychlosti načítání – neoptimalizované obrázky, hromada CSS a JS souborů (včetně in-line stylů), zbytečné požadavky do databáze (u statických prvků), neaktivní a nepotřebné pluginy a mnoho dalšího. Šablonu jsme se nakonec rozhodli zanechat, nicméně jsme vytvořili child theme, který jsem upravil – v rámci technických možností v SEO. Na šabloně jsem například upravil:

  • sémantiku webových stránek
  • nasazení strukturovaných dat
  • optimalizaci obrázků při načítání + úprava kódu šablony, aby generovala ALT ke každému obrázku
  • zachování webových stránek
  • povypínání nepotřebných funkcí a JS souborů + případná náhrada

Závěrem

Jak jsem již říkal, už je to rok, co jsem začal provádět změny. A organická návštěvnost (návštěvnost z neplacených výsledků vyhledávání) stále roste – za poslední 3 měsíce již máme přes 2 000 návštěvníků / měsíc. Závěrem tedy chci říci, že i když máte “krásný a hezký web”, popřemýšlejte, zda od WordPressu čekáte snadnou správu webových stránek, nebo se chcete zaměřit i na tvorbu webových stránek. Jsou to 2 rozdílné obory, zůstaňte hlavně odborníci na svůj obor a pokud se zrovna nepřibližuje tvorbě webových stránek, pak samotné vytvoření webu přenechejte specialistům. Jak jsem již zmiňoval, po kvalitním zpracování webových stránek s následnými úpravami pro jednoduchou správu pak získáte dokonalý nástroj, který vám pomůže zjednodušit si život při práci na webovkách – ať už se bude jednat o tvorbu nových článků, stránek, nebo třeba i o správu produktů.