Na internetu je mnoho online automatizovaných nástrojů, které vyhodnocují SEO faktory (SEOmaty). Po zadání URL adresy vašich webových stránek většinou dostanete nějaké hodnocení, aniž byste pomalu věděli, jak jej vypočítávají. Určitě se však nepřibližují algoritmu vyhledávačů pro hodnocení stránek. Tyto nástroje jsou dobré pouze pro rychlou kontrolu, která vám zreviduje obecně a nepříliš do hloubky pouze základní faktory SEO.

Jestliže má být výstup kvalitní a sloužit pro pozdější optimalizaci webu, je nutné vytvořit SEO audit ručně. Tím, že pracujete s webovými stránkami manuálně, můžete jít více do hloubky. SEOmaty ještě nejsou tolik inteligentní a mohou pouze poodkrýt nedostatky typologicky si podobné. Pro příklad si představte e-shop. Myslíte, že existuje nástroj, který by zkontroloval po zadání URL webových stránek všechny možné on page/off page faktory? Pozná automat, zda se jedná o homepage, kategorie, vstupní stránky, jiné stránky s výpisem produktů, detaily produktů, magazínový článek apod.? Zjistí, zda je vyřešeno stránkování? Jak je to s duplicitou – objevuje se, kanonizuje se? Máme vstupní stránky na pokrytí všech segmentů? Máme správně navržené filtry? Sémantika webových stránek? Využití klíčových slov v rámci obsahové strategie? To všechno a mnoho dalšího potřebuje kvalitní SEO specialista či agentura zjistit. Dokáží to však nástroje?
Mezi online nástroji (dostupnými z webového prohlížeče) neznám asi žádný. Nicméně mohu doporučit Screaming Frog (SW), který je schopen tato data zjistit (o tom však někdy samotný článek). Ovšem surová data je nutné analyzovat, shrnout do přehledné podoby a určit prioritu jednotlivých bodů. Screaming Frog vám usnadní práci a také vám zobrazí výsledek analyzování, který si můžete dále filtrovat – např. si můžete zobrazit veškeré duplicitní title, vyexportovat si je a případně je poslat zodpovědným pracovníkům. “Žabička” zobrazuje i základní grafy, tudíž vás práce bude bavit.
Pokud má být výsledný SEO audit kvalitně zpracován, je nutné, aby se SEO konzultant zaměřil i na technické provedení webu, obecně na marketing a marketingové akce a na uživatelskou přívětivost – UX. A hlavně nesmíme opomenout určení priority jednotlivých bodů a co nám případné změny přinesou.

Také vás může zajímat článek o SEO nástrojích, kde jsem se je pro vás snažil seskupit.